HOME  •  BLOG

Blog

Data publikacji: 17  Maja  2016     Autor: Piotr Paśnik subskrybuj blog

Czas rekompensaty

Pierwszy, krótki wywiad nowego Prezesa UOKiK, Pana Marka Niechciała zdaje się wskazywać, iż nie powinniśmy spodziewać się w najbliższym czasie rewolucji w priorytetach UOKiK. Nowy Prezes  wyraźnie wskazał, iż możemy natomiast spodziewać się dalszego upowszechniania idei rekompensaty publicznej w sprawach dotyczących ochrony konsumentów.

Z odpowiedzi Pana Prezesa wynika, iż wciąż listę priorytetów otwierać będą sprawy związane z ochroną praw konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ich interesów rynku usług finansowych.

Nowy Prezes UOKiK zapowiedział także, iż Urząd będzie z uwagą przyglądał się także usługom i produktom oferowanym seniorom.

Wydaje się, iż najistotniejszą informacją w wypowiedzi Prezesa UOKiK jest zapowiedź kontynuowania w polityce Urzędu promowania, jako swoistego rodzaju sankcji, obowiązku tzw. „rekompensaty publicznej”. Rozwiązanie to polega na nałożeniu na przedsiębiorcę, wobec którego stwierdzono, iż naruszył on zbiorowe interesy konsumentów lub stosował klauzulę abuzywną obowiązku zwrotu konsumentom bezprawnie uzyskanych przez przedsiębiorcę korzyści, bądź zrekompensowanie tych strat konsumentom w inny sposób.

Jak groźna może być to broń w rękach Prezesa UOKiK przekonał się pod koniec 2015 roku T-Mobile.

W decyzji DDK-28/2015 z 30 grudnia 2015 roku, Prezes UOKiK stwierdził, iż:

  • operator naruszył interesy konsumentów poprzez poinformowanie konsumentów o jednostronnej zmianie warunków tych umów, polegającej na podwyższeniu opłaty abonamentowej, w sytuacji braku złożenia przez konsumenta do określonego dnia oświadczenia woli o rozwiązaniu umowy,
  • nałożył na Spółkę obowiązki informacyjne oraz 4,5 mln zł. kary,
  • nakazał wypłacenie kwoty 65 zł każdemu z konsumentów, do których została wysłana opisana powyżej informacja o jednostronnej zmianie warunków umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Nie wiadomo dokładnie do ilu konsumentów taka informacja został przez T-Mobile wysłana, jednak należy pamiętać, iż T-Mobile posiadał w segmencie usług abonamentowych pod koniec roku ponad 6,5 miliona klientów (zarówno konsumentów jak i klientów biznesowych). Zakładając, więc, że korespondencja została wysłana jedynie do części konsumentów, np. 500 tys., kwota rekompensaty wynosiłaby ponad 32 mln zł.

Link do wywiadu z Prezesem UOKiK Markiem Niechciałem: http://wgospodarce.pl/informacje/25595-marek-niechcial-o-roli-uokik-przedsiebiorcy-ktorzy-narusza-prawo-musza-zrekompensowac-straty-konsumentow

 

  napisz do mnie

Dodaj komentarz

Imię: *
Treść: *
Podaj wynik:*   
* pola wymagane

 Wybierz osobę:

Agata Jurkowska-Gomułka

Ilość postów: 18, ostatnia aktywność: 2017-12-13 12:42:50

Małgorzata Modzelewska de Raad

Ilość postów: 2, ostatnia aktywność: 2015-09-03 09:00:45

Piotr Paśnik

Ilość postów: 1, ostatnia aktywność: 2016-05-17 13:30:43

Szymon Gołębiowski

Ilość postów: 1, ostatnia aktywność: 2017-01-06 12:07:25

Artur Salbert

Ilość postów: 0, ostatnia aktywność: -

Anna Żochowska-Sychowicz

Ilość postów: 0, ostatnia aktywność: -

Monika Serek

Ilość postów: 0, ostatnia aktywność: -

Antonina Falandysz

Ilość postów: 0, ostatnia aktywność: -

Maciej Syska

Ilość postów: 0, ostatnia aktywność: -

Agnieszka Kowalczyk-Zagaj

Ilość postów: 0, ostatnia aktywność: -

Ewelina Majcher

Ilość postów: 0, ostatnia aktywność: -

Agnieszka Jelska

Ilość postów: 0, ostatnia aktywność: -

© 2017   POLITYKA PRYWATNOŚCI   •   AKTUALNOŚCI   •   KONTAKT
designed by MOUTON interactive