Blog |
Pierwszy, krótki wywiad nowego Prezesa UOKiK, Pana Marka Niechciała zdaje się wskazywać, iż nie powinniśmy spodziewać się w najbliższym czasie rewolucji w priorytetach UOKiK. Nowy Prezes wyraźnie wskazał, iż możemy natomiast spodziewać się dalszego upowszechniania idei rekompensaty publicznej w sprawach dotyczących ochrony konsumentów.
Z odpowiedzi Pana Prezesa wynika, iż wciąż listę priorytetów otwierać będą sprawy związane z ochroną praw konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ich interesów rynku usług finansowych.
Nowy Prezes UOKiK zapowiedział także, iż Urząd będzie z uwagą przyglądał się także usługom i produktom oferowanym seniorom.
Wydaje się, iż najistotniejszą informacją w wypowiedzi Prezesa UOKiK jest zapowiedź kontynuowania w polityce Urzędu promowania, jako swoistego rodzaju sankcji, obowiązku tzw. „rekompensaty publicznej”. Rozwiązanie to polega na nałożeniu na przedsiębiorcę, wobec którego stwierdzono, iż naruszył on zbiorowe interesy konsumentów lub stosował klauzulę abuzywną obowiązku zwrotu konsumentom bezprawnie uzyskanych przez przedsiębiorcę korzyści, bądź zrekompensowanie tych strat konsumentom w inny sposób.
Jak groźna może być to broń w rękach Prezesa UOKiK przekonał się pod koniec 2015 roku T-Mobile.
W decyzji DDK-28/2015 z 30 grudnia 2015 roku, Prezes UOKiK stwierdził, iż:
Nie wiadomo dokładnie do ilu konsumentów taka informacja został przez T-Mobile wysłana, jednak należy pamiętać, iż T-Mobile posiadał w segmencie usług abonamentowych pod koniec roku ponad 6,5 miliona klientów (zarówno konsumentów jak i klientów biznesowych). Zakładając, więc, że korespondencja została wysłana jedynie do części konsumentów, np. 500 tys., kwota rekompensaty wynosiłaby ponad 32 mln zł.
Link do wywiadu z Prezesem UOKiK Markiem Niechciałem: http://wgospodarce.pl/informacje/25595-marek-niechcial-o-roli-uokik-przedsiebiorcy-ktorzy-narusza-prawo-musza-zrekompensowac-straty-konsumentow