W jakich dziedzinach uzyskasz wsparcie
Na przykład: dominant nie może w nieuzasadniony sposób różnicować sytuacji swoich kontrahentów. Dominacja dotyczy przedsiębiorców działających w różnej skali: można być dominantem na rynku europejskim, w regionie Europy, na rynku krajowym lub lokalnym. Wszystko zależy od produktowej i geograficznej definicji rynku. Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydaje ostatnio (2011-2012) około 70-80 decyzji rocznie zakazujących nadużywania pozycji dominującej, nakładając na przedsiębiorców kary pieniężne, do 10% przychodów za ostatni rok obrotowy.
Przedsiębiorcom stającym przed dylematami „dominanta” proponujemy:
– test na dominację: czy jesteś dominantem, na jakim rynku działasz i w jakiej skali prowadzisz swój biznes
– bieżące doradztwo przy podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych tak, żeby nie narazić się na zarzut nadużywania pozycji dominującej
– w razie zarzutów organu krajowego lub europejskiego – reprezentowanie i doradztwo w postępowaniu antymonopolowym, łącznie z etapem sądowym
– zarządzanie ryzykiem, czyli opracowywanie i wdrażanie programu zgodności
Przedsiębiorcom narażonym na działania dominantów proponujemy: identyfikację ryzyk i podjęcie działań nakierowanych na osiągnięcie wyznaczonego celu: zaprzestanie nadużycia i ewentualną interwencję u organu krajowego i unijnego.
Jeszcze na etapie planowania transakcji, warto zbadać, czy organ europejski lub krajowy nie będzie miał problemu ze zgodą na koncentrację lub też – czy organ nie uzależni zgody od warunków, które podważą biznesowy sens koncentracji.
Dlatego, naszych klientów wspieramy:
– w ocenie przedtransakcyjnej – z punktu widzenia potencjalnych ryzyk (na przykład – uzyskania decyzji odmownej lub warunkowej)
– w procesie zgłoszenia zamiaru koncentracji i monitorowania postępowania w sprawie uzyskania zgody: przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisją Europejską
– a przez zaufanych doradców – również w innych jurysdykcjach
Prawidłowo opracowana polityka zgodności uwzględnia: specyfikę branży, niezbędność (proporcjonalność ze względu na cel) i efektywność przestrzegania zasad (poprzez instrumenty motywujące i sankcjonujące).
Zawsze proponujemy programy „szyte na miarę” w trzech krokach. W pierwszym: pracownicy i korporacje powinni najpierw rozumieć sens działań i samych regulacji. W drugim: pokazujemy (w różnorodny sposób) wzorcowe zachowania i reguły, aby w trzecim – weryfikujemy ich znajomość.
Na każdym etapie niezbędne jest wsparcie kadry zarządzającej i kształtowanie właściwych postaw i kultury korporacyjnej. Nasze doświadczenie i uczestnictwo w tych procesach wspiera sukces firmy w tym zakresie.
Nasza kancelaria ostatnio wspierała kształtowanie polityki zgodności: dla międzynarodowego koncernu farmaceutycznego, dla międzynarodowego przedsiębiorcy działającego w sektorze wyrobów medycznych oraz dla polskiego producenta z branży chemicznej.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest aktywny w zakresie kontroli praktyk rynkowych, szczególnie w obszarze prawa konkurencji. Zakazane jest m.in. ustalanie cen sztywnych oraz minimalnych cen odsprzedaży, a przedsiębiorcy, którzy dopuszczają się takich praktyk, narażają się na wysokie kary finansowe. Prawo konkurencji obejmuje również inne aspekty dystrybucji, takie jak wyłączność dostawy (jednomarkowość) czy terytorialne ograniczenia odsprzedaży.
Wiele branż charakteryzuje specyficzne podejście do dystrybucji. Nasi prawnicy doradzają przedsiębiorcom wykazując się znajomością biznesu oraz regulacjami wpływającymi na modele dystrybucji.
W naszej praktyce wspieraliśmy również przedsiębiorców w postępowaniach, gdzie organ krajowy zarzucał przedsiębiorcom zawieranie umów ograniczających konkurencję.
Członkowie naszego zespołu prowadzili w ostatnim dziesięcioleciu ponad trzydzieści różnych postępowań antymonopolowych, zarówno z zakresu nadużywania pozycji dominującej, jak i porozumień ograniczających konkurencję i kontroli koncentracji. Wiele z nich – to najgłośniejsze sprawy antymonopolowe, którymi zajmował się polski organ ochrony konkurencji.
Wiele spraw z odwołań od decyzji organu konkurencji zakończyło się precedensami na etapie rozpoznania spraw przez Sąd Najwyższy.
Prowadzenie czynności kontrolnych przez organ państwowy generuje określone ryzyko, gdyż za brak współdziałania z organem w trakcie kontroli, na przedsiębiorców nakładane są wysokie sankcje sięgające do równowartości 50 mln EUR.
Członkowie naszego zespołu asystowali i zarządzali samym procesem kontroli w przypadku zarówno postępowań prowadzonych przez polski Urząd Ochrony Konkurencji, ale także – Komisję Europejską. Dodatkowo przygotowujemy naszych klientów do takiego wydarzenia, tak aby uniknęli kłopotów na wypadek takiej kontroli lub przeszukania.
Rośnie też liczba pozwów o uznanie określonych postanowień umownych za niedozwolone. Przedsiębiorcy potrzebują poświęcić wiele uwagi regulaminom, wzorcom, kampaniom informacyjnym oraz przekazom reklamowym, aby spełniały polskie i europejskie standardy prawa konsumenckiego.
Wieloletnie doświadczenia członków zespołu w postępowaniach prowadzonych przed Prezesem UOKiK jak i w postępowaniach odwoławczych przed sądami pozwalają nam doradzać w zakresie strategii prowadzonych postępowań.
Oceniamy działania przedsiębiorców pod kątem kwalifikacji, a przede wszystkim – ustalenia, czy dana pomoc jest zgodna ze Wspólnym Rynkiem.
